Nejčastější chyby „prvních“ stránek

Většina “prvních” stránek, pokud webdesigner není zrovna nějaký extra talent nebo si nedá se svým webem opravdu záležet, obsahuje většinou jedny a tytéž chyby, které se pokusím shrnout v tomto článku.


Barevná nevyváženost - Tato položka by měla mít ještě dvě podsekce. Stránky jsou buď barevně přeplácané, nebo naopak vyloženě černobílé. Nepoužívejte desítky různých barev pro označení důležitého textu, nadpisu, nadpisu druhé úrovně, odkazů, prvního řádku odstavce, prvního písmene v odstavci, odkazů v menu, ohraničení menu, ohraničení celých stránek apod.

Barvy stránek by měly být sjednocené, žádné šílené barevné kreakce, barvy musí být v harmonii. Nepoužívejte modrou či červenou na černé, nebo žlutou na bílé. Pokud možno, nepoužívejte čistě červené písmo nebo čistě modré, většinou se špatně čte.

Také se vyhněte velkým plochám syté barvy (je už jedno jaká konkrétně ta barva je). Pokud nutně potřebujete nějakou plochu obarvit, použijte nevýrazné barvy, které nebudou nijak dráždit oči. Tudíž žádné velké plochy #FF0000 nebo #00FF00. Takové plochy jsou příliš výrazné, vulgární a “hlasité”.

Ovšem na druhou stranu, kdyby stránky byly pouze černobílé, byla by to asi trochu nuda, takže se nebojte nějakou tu barvu přidat. Pokud máte alespoň základní estetické cítění, nemělo by se vám stát, že byste z toho udělali nějakou diskotéku. Pokud uděláte nějakou barevnou kreaci, vždy se na ni pořádně podívejte, jestli není příliš vulgární.

Ideální jsou různé odstíny modré, které vypadají ve většině případů dobře. Nepoužívejte ale pouze jeden odstín barvy, tím byste moc svěžesti nepřidali, vhodné je zvolit ještě alepoň jednu barvu. Například pro nadpisy nebo pro pozadí stránky nebo alespoň zvolit jinou barvu pro odkazy.

Nepoužívejte animace, gify, blikající nápisy ani běžící text. Také poměrné častá chyba. Nedávejte na stránku žádné zbytečné animované gify, které pouze rozptylují pozornost. Vyhněte se pokud možno běžícímu textu (o jeho nevýhodách jsem už psal). Stručně řečeno pouze rozptyluje, stejně jako animované gifka nebo blikající text (to je ze všeho snad to úplně nejhorší).

Pokud si myslíte, že jsou vaše stránky nudné, přidejte třeba nějaké barvy (ale pozor na první bod) či nějakou jinou vkusnou a jednoduchou grafiku nebo to tak přinejhorším raději nechte. Lepší nudné a přehledné stránky, než blikající nadpisy, jezdící aktuality a skákající opice. Pokud se přeci jen rozhodnete něco z tohoto použít, tak prosím s rozvahou.

“Promiňte, tato sekce ještě není hotová.” To je poměrně častá věta, která se dá na prvotních webech spatřit. Pokud jenom trochu můžete, vyhněte se této formulaci. Jestliže máte hotových šest, sedm sekcí a jedna vám chybí, budiž, ale rozhodně je špatné, když polovina vašeho webu je nedodělaná.

Tento nápis má totiž jeden zásadní problém. Uživatel totiž několik vteřin musí čekat (podle rychlosti spojení), těší se a najednou se mu tam objeví tento provokativní nápis. Zkusí jiný odkaz, čeká, těší se a zase nic. S největší pravděpodobností odejde naštván pryč a neprohlédne si ani to málo, co tam máte.

Nejlepší řešení je v tomto případě zvolit buď neklikací odkaz v menu, což zase může být trochu matoucí, ale když se přidá k odkazu vysvětlující atribut title, nemuselo by to až tak vadit. Takže by to vypadalo asi nějak takto: games. Když uživatel přejede přes takovýto text kurzorem, objeví se mu vysvětlující bublina, proč (ne)odkaz nekliká.

Druhý způsob je odkaz vůbec neuvádět a počkat, až bude sekce dodělána. Podle mého názoru je toto nejlepší řešení. Hodí se použít zejména v případě, když víte, že sekce nebude zprovozněna ještě dlouho. Pokud tušíte, že do týdne sekci zvládnete udělat, můžete použít první metodu. Avšak pozor! Mezi “myslím si, že to stihnu” a opravdu to stihnout může být i několikatýdenní skluz.

Nenechte na vašem webu vládnout Chaos a Anarchii. Snažte se dát stránkám nějaký řád, nějakou strukturu, nenechte tam všechno bezmocně plavat. Pokud jsou všechny části stránek různě rozházeny a poházeny po celé obrazovce, uživatel neví, kde co je. Dodržujte proto nějakou strategii při rozvržení stránek.

Pokud sami nedokážete přijít na nějaký vhodný design a správnou strukturu, nepouštějte se do něčeho exotického a namísto toho prostě dejte vlevo přehledné menu a vpravo od něj obsah stránek. Nahoru nad to nějaké logo a název webu, nevymýšlejte žádné skopičiny, pokud nevíte, že to bude fungovat.

Obrázek by mohl být menší než půl mega. Dost často se setkávám s tím, že se mi celá stránka už načte, já si spokojeně pročítám obsah webu a najednou se v záhlaví objeví jakýsi obrázek. Když si potom zjistím jeho velikost, většinou mívá přes dvě stě kilobajtů. To se pak není čemu divit, že se načte až po půl minutě spokojeného brouzdání po daném webu.

Takový obrázek je špatně optimalizovaný pro web. Snažte se grafiku co “nejvíce zmenšit”. Rozhodně nepoužívejte *.bmp formát, který je ze všech podporovaných formátů největší. Snažte se obrázek co nejvíce zkomprimovat, ale pochopitelně v rámci možností, ať ten obrázek ještě někdo pozná. Jakmile už začíná být rozmazaný, tak už jste to přehnali.

Stejně tak je chybné používat obrázkový text, který je k nerozeznání od statického. Pamatujte si, že obrázek s textem “Novinky” může být několikrát větší než obyčejný statický vhodně nastylovaný text “Novinky”. Něco jiného je pochopitelně nějaké zvláštní písmo, například logo.

Nezapomeňte uvést kódování češtiny, ať se vám místo českých znaků nezobrazí nějaké klikyháky. Více informací o kódování naleznete u Yuhůa. S češtinou dále souvisí například názvy souborů a stránek. Vyhněte se českým znakům v adrese webu, stejně jako nepoužívejte mezery, může to dělat problémy. Místo mezer použijte například pomlčku -.

Existuje vícero rozlišení, nejenom to vaše. Zkontrolujte stránku i v jiném rozlišení než jaké používáte normláně. Obzvláště pak v 800x600, pokud používáte nějaké větší. Stránky dělané pro vyšší rozlišení se mohou v tomto ne již tak rozšířeném rozlišení zobrazit prazvláštně, dávejte si na to pozor. Stejně tak existují i jiné prohlížeče než Internet Explorer - Firefox nebo Opera, kupříkladu.

Teď pár slov obecně: O textu na webu už jsem také psal, takže jenom stručně - provzdušněte text, nenechávejte všechen text v jednom nezformátovaném sloupečku, přidejte odstavce, volné řádky, nedefinujte malé písmo, řiďte se heslem lepší větší nežli menší. Stejně tak nerušte podtrhnutí odkazů. Někdy mám pocit, že jakmile se začátečník dozví o css, první co udělá je, že zruší podtržení odkazů. To je chyba, odkazy by měly zůstat podtrhnuté.