Zase jedna podvodná SEO technika?

Na jakpsatweb proběhla poměrně zajímavá diskuse, jestli může být web penalizován za to, že používá extrémně malé a nekontrastní písmo, ve kterém jsou v podstatě všechna důležitá klíčová slova pro daný web.


Podívejte se na web TipTyre, abyste věděli, o čem bude řeč. Přímo pod hlavním nadpisem “Úvodní stránka” jsou dva podivné šedé pruhy, které, když se pořádněji podíváte, jsou písmenka a slova a dohromady dávají poměrně zajímavý SEO obsah:

TipTyre.cz - internetový obchod s pneu, pneumatiky, protektory pro osobní automobily, dodávky a vozy 4x4 offroad. Pneu pro sport, tuning a terén. Největší prodejce zahraničních protektorů v ČR. Top kvalita za super ceny. Velkoobchod pro pneuservisy.

Přijde mi to hodně zvláštní. K čemu tam asi ten text je? Běžný uživatel ho nemá šanci přečíst, ani když si ve Firefoxu text zvětším, tak ho pořád nepřečtu. Písmo je extrémně malé a ještě ke všemu je volena hodně nekontrastní barva vzhledem k pozadí. Odhaduji, že naprostá většina uživatelů si toho textíku ani nevšimne. Tak k čemu tam asi je?

Ještě mě napadá, že by tam text mohl být kvůli přístupnosti, ale to je opravdu hodně nepravděpodobné. Nemyslím si, že tento text je zrovna ideální pro někoho, kdo používá hlasové čtečky a hlavně kdyby to bylo kvůli přístupnosti, tak tam ten text nebude vidět vůbec, ale bude přes css vypozicován někam pryč.

Takže už zbývá pouze SEO, respektive nekalé SEO. Mně osobně to přijde jako obyčejné přechcávání, nejde použít vhodnější slovo. Není to klasické nekalé SEO jako třeba

, ale efekt na vyhledávač by to mělo mít stejný, jenom se hůře dokazuje, že to je nekalá SEO praktika, narozdíl právě od display:none, kde to většinou bývá evidentní. Mimochodem display:none se na té stránce objevuje také, s úplně stejným obsahem jako je v tom miniaturním textu.

Ještě je poměrně zajímavé, že se tento text vůbec nemá vytisknout (viz předchozí div s class=”noprint”), takže informace obsažené v tomto textu asi přece jenom tak důležité pro uživatele nebudou.

Pokud je na stránce text, který není určen běžnému uživateli (ani neběžnému), ale je tam vyloženě kvůli SEO, měl by být web nějakým způsobem postihnut, tady se podle mého názoru není o čem bavit. Netuším, jak je tento způsob starý či zaběhnutý, já jsem si ho všiml poprvé na tomto webu.

Docela chápu, proč zvolili tuto metodu, protože až se na to přijde, tak majitelé mohou s klidným svědomím prohlásit, že text není nijak zneviditelněn, že na stránce přeci je. Že už ho nikdo z uživatelů nedokáže přečíst, to je přece druhořadá věc. Navíc také nikde není psáno, jak malé písmo může být, aby to nebylo považováno za nekalou SEO praktiku (tedy alespoň pokud já vím).

Já bych to řešil stejně jako webzdarma, kde je jasné, že reklama na stránkách musí být a nesmí být nijak schovaná, úvodní stránka se nesmí po vteřině přesměrovat na jinou stránku apod. A pokud se adminům něco nelíbí, prostě se nikoho neptají, smažou účet a hotovo. A potom si postižený webmaster může stěžovat jak chce, že ta reklama byla jenom trochu posunutá, že vlastně byla vidět atd.